Aug 4, 2012

Teddy Charles

3/25/08 New York, NY -Teddy -The Teddy Charles Quintet, Teddy Charles on vibraphone. Photo Credit: G. Paul Burnett/The New York Times

You Go To My Head (Coots, Gillespie), 1956

del Album The Teddy Charles Tentet, Atlantic 90983-2 (1988)

via  audio link http://www.youtube.com/watch?v=RIwpzF_SWu8


"A pesar de que se agrupó con Milt Jackson y Terry Gibbs como vibrafonista premier de los años del bebop que van desde la década de 1940 a través de los años 50, Charles también fue bien considerado como un pianista y compositor cuya vanguardia grabaciones de mediados de la década de 1950 fueron los precursores del jazz de vanguardia de la década siguiente. "

"El baterista Ed Shaughnessy, quien tocó con Charles durante ese período, lo describió como" un vibrafonista de jazz de clase mundial, un compositor completamente original, y un visionario para el futuro musical. "

"Además de su propia escritura, Charles se asoció estrechamente con otros vanguardistas figuras musicales. Compositores / arreglistas George Russell, Gil Evans y Charles Mingus contribuyó a su extraordinaria 1956 álbum, "The Teddy Charles Tentet". Charles fue también uno de los miembros originales de influyente Jazz Workshop de bajista Charles Mingus ".

Los Angeles Times, 19 de abril 2012  por Don Heckman, Especial para The Times

http://articles.latimes.com/2012/apr/19/local/la-me-teddy-charles-20120419

"Although he was grouped with Milt Jackson and Terry Gibbs as a premier vibraphonist of the bebop years reaching from the late 1940s through the '50s, Charles was also well-regarded as a pianist and composer whose cutting-edge recordings of the mid-1950s were forerunners of the avant-garde jazz of the following decade.”

“Drummer Ed Shaughnessy, who played with Charles during that period, described him as "a world-class jazz vibist, a completely original composer, and a visionary for the musical future."

“In addition to his own writing, Charles was closely associated with other cutting-edge musical figures. Composer/arrangers George Russell, Gil Evans and Charles Mingus contributed to his extraordinary 1956 album, "The Teddy Charles Tentet." Charles was also one of the original members of bassist Mingus' influential Jazz Workshop.”

Los Angeles Times April 19, 2012 By Don Heckman, Special to The Times

http://articles.latimes.com/2012/apr/19/local/la-me-teddy-charles-20120419



"Teddy Charles (13 abril 1928 −16 abril 2012) fue un influyente músico estadounidense de Jazz y compositor, cuyos instrumentos fueron el vibráfono, piano y batería."

"Nació Theodore Charles Cohen en Chicopee Falls, Massachusetts, estudió en la Juilliard School of Music como percusionista. Más tarde, empezó a grabar y hacer presentaciones personales como Teddy Cohen con bandas como vibrafonista, escritor, arreglista y productor de registros, en 1951 cambió su apellido por el de Charles."

"Charles fue uno de los muchos músicos de Jazz que andaba en un edificio de apartamentos en 821 de la Sexta Avenida en Nueva York conocido como el Jazz Loft alquilado por el fotógrafo y artista David X. Young, quien a su vez subarrendó dos apartamentos a Hall Overton (mentor de Charles ) y  Dick Cary. Conocido como un innovador, sus obras principales se registró en la década de 1950,  creando algunos grabaciones futuristas, politonales muy influyentes y codiciadas  como New Directions", "Collaboration: West", "Word from Bird" y “The Teddy Charles Tentet". Charles también hizo trabajo de sesiónes con los músicos y cantantes tan variados como Miles Davis, Charles Mingus, Shelly Manne y Dion. También fue co-líder de la aclamada grupo de estudio, the Prestige Jazz Quartet. Grabó un álbum en vivo “Live at the Verona Jazz Festival”, para el sello italiano Soul Note en 1988. "

"Charles murió en 2012, apenas tres días después de su cumpleaños número 84.”

Wikipedia

“Teddy Charles (April 13, 1928 – April 16, 2012) was an influential American jazz musician and composer whose instruments were the vibraphone, piano, and drums.”

“Born Theodore Charles Cohen in Chicopee Falls, Massachusetts, he studied at the Juilliard School of Music as a percussionist. Later he began to record and made personal appearances as Teddy Cohen[2] with bands[3] as a vibraphonist, writing, arranging and producing records, in 1951 changing his last name to Charles.”

“Charles was one of many jazz musicians who hung out at an apartment building at 821 Sixth Avenue in New York City known as the Jazz Loft rented by photographer and artist David X. Young, who in turn sublet two apartments to Hall Overton (Charles's mentor) and Dick Cary. Known as an innovator, Charles's main work was recorded in the 1950s, creating some highly influential and sought-after futuristic, polytonal recordings such as "New Directions", "Collaboration: West", "Word from Bird" and the "Teddy Charles Tentet". Charles also did session work with musicians and singers as varied as Miles Davis, Charles Mingus, Shelly Manne and Dion. He was also a co-leader of the highly praised studio group, the Prestige Jazz Quartet. He recorded an album, Live at the Verona Jazz Festival, for the Italian Soul Note label in 1988.”

“Charles was the captain of the skipjack Pilgrim out of Greenport, New York (on the North Fork of Long Island), and performed music locally. In his last years, Charles began performing again after spending some years at sea.”

“Charles died in 2012, just three days after his 84th birthday.”

Wikipedia




"La mayor parte de este CD vibrafonista destaca Teddy Charles al frente de una Tentet avanzada en 1956, un conjunto que incluye el trompetista Art Farmer, el saxofonista alto Gigi Gryce, el saxofonista tenor J.R. Monterose, el pianista Mal Waldron, y el guitarrista Jimmy Raney. Los arreglos de George Russell ("Lidia M-1"), Gil Evans (un año antes de Miles Ahead), Jimmy Giuffre, Mal Waldron, y Charles están muy avanzadas, pero a menudo deja espacio para algunos puntos de swing. Las tres últimas selecciones en el CD son realmente tomadas de un álbum un poco más tarde. De ellos, "Blue Greens" es un cambio de ritmo, un paseo para el cuarteto de Charles, el pianista Hall Overton, el bajista Charles Mingus, y el baterista Ed Shaughnessy. Con todo, este CD es bastante definitiva de la música más aventurera de Teddy Charles de los años 1950 y crece en interés con cada escucha."

por Scott Yanow allmusic.com

“Most of this CD features vibraphonist Teddy Charles heading an advanced tentet in 1956, a unit including the likes of trumpeter Art Farmer, altoist Gigi Gryce, tenor saxophonist J.R. Monterose, pianist Mal Waldron, and guitarist Jimmy Raney. The arrangements of George Russell ("Lydian M-1"), Gil Evans (a year before Miles Ahead), Jimmy Giuffre, Mal Waldron, and Charles are quite advanced but often leave room for some swinging spots. The final three selections on the CD are actually taken from a slightly later album. Of these, "Blue Greens" is a change of pace, a quartet outing for Charles, pianist Hall Overton, bassist Charles Mingus, and drummer Ed Shaughnessy. All in all, this CD is pretty definitive of Teddy Charles' more adventurous music of the 1950s and it grows in interest with each listening.”

by Scott Yanow  allmusic.com


The Teddy Charles Tentet, Teddy Charles Tentet, Atlantic 1229 (1956)

Core Collection The Penguin Guide To Jazz Recordings, Ninth Edition, Richard Cook and Brian Morton, 2008

Buy At Amazon

Comments