Aug 31, 2012

Shirley Horn

Return To Paradise - Shirley Horn

from the album Here's to Life, Verve/Polygram (1992)

audio via scoot2Bfree @ youtube.com

audio link http://www.youtube.com/watch?v=KjaVf1AyRoY&list=PL21D2559D6FC16114&index=9&feature=plpp_video


"Shirley Valerie Horn (1 de mayo de 1934 en Washington, DC - 20 de octubre de 2005) fue una cantante estadounidense de jazz y pianista."

"Horn colaboró con muchos grandes del jazz como Miles Davis, Dizzy Gillespie, Toots Thielemans, Ron Carter, Carmen McRae, Wynton Marsalis y otros. Fue más conocido por su capacidad para a acompañar su misma con la independencia y habilidad casi incomparable en el piano mientras canta, algo descrito, por el arreglista Johnny Mandel, como 'como si tuviera dos cabezas', y por su voz contralto ahumada rica y exuberante, una, que era descrito por el conocido productor y arreglista Jones Quincy como 'como la ropa, ya que ella te seduce con su voz'. A pesar de que podía swing con tanta fuerza como cualquier artista de jazz tradicional, la reputación de Horn montó en su trabajo de baladas exquisitas."

"Animado por su abuela, que era organista amateur, Horn comenzó a tomar clases de piano a la edad de cuatro años. A los doce años, Horn estudió piano y composición en la Universidad de Howard y después se especializó desde allí por la música clásica. Horn se le ofreció un lugar en la Escuela Juilliard, pero su familia no podía permitirse el lujo de enviar allí. Horn formó su primer trío de piano jazz cuando tenía veinte años. Las primeras influencias de piano para Horn fueron Errol Garner, Oscar Peterson y Ahmad Jamal y alejándose de su formación clásica, Horn dijo más tarde que 'Oscar Peterson se convirtió en mi Rachmaninov, y Ahmad Jamal se convirtió en mi Debussy". Luego se enamoró del área jazz famosa de Washington llamado U Street (en gran parte destruidos en los disturbios de 1968), entrando a hurtadillas en los clubes de jazz antes de que ella era mayor de edad."

"Horn primero alcanzó la fama en 1960, cuando Miles Davis 'descubrió' a ella. La alabanza de Davis tuvo una resonancia especial en dos aspectos, uno porque estaba tan altamente respetado como músico, y dos, porque rara vez tenía algo positivo que ofrecer públicamente sobre cualquier músico en ese momento. Shirley había, sin embargo, grabó varias canciones con el violinista Stuff Smith en 1959, tanto como pianista y cantante. Después de su descubrimiento por Davis, grabó discos en distintos sellos pequeños en la década de 1960, finalmente aterrizar contratos con las grandes etiquetas de Mercury Records y Impulse Records. Era popular entre los críticos de jazz, pero no alcanzó el éxito popular significativo."

Quincy Jones intentó hacer Horn en un pura vocalista en varias sesiones de grabación, algo que más tarde dio a entender pudo haber sido un error. Horn fue perturbado también por los cambios en la música popular en la década de 1960, tras la llegada de The Beatles, y afirmó que 'no se rebajará a conquistar' en gran medida rechazar los esfuerzos para rehacer la en un cantante popular. Desde los finales de la década de 1960, se concentró en criar a su hija Rainy con su esposo Shepherd Deering (con quien se había casado en 1955), y limita en gran medida sus actuaciones a su nativo Washington, DC, mientras que a menudo trabajaba a tiempo completo como una oficinista.

Ella prefiere realizar sus presentaciones en lugares pequeños, como con su trío,  y grabó con orquestas también, como en el álbum de 1992 Here's To Life, que es muy valorado por sus admiradoras, el canción del título (letra de Phyllis Molinary, música de Artie Butler) se considera generalmente como la canción insignia. Arreglista Johnny Mandel ganó el premio Grammy por Mejor Arreglo Instrumental Acompañando Vocal(es) para ese álbum. Un video documental de la vida y música de Horn fue lanzado al mismo tiempo como y compartió su título. En ese momento, Mandel comentó que la habilidad de Horn de piano era comparable a la de la notado de jazz Bill Evans. Un seguimiento se realizó en 2001, nombrado You're My Thrill.

"Shirley Horn mantuvo durante veinticinco años la misma sección rítmica: Charles Ables (bajo) y Steve Williams (batería). Don Heckman escribió en Los Angeles Times (2 de febrero de 1995) sobre 'la importancia del bajista Ables Charles y el baterista Steve Williams al sonido de Horn. Trabajando con sutileza infinita, siguiendo su cada movimiento espontáneo a su vez, eran los acompañantes ideales para una artista que claramente va a tolerar nada menos que la perfección'."

"Debido a problemas de salud en principios de 2000, Horn tuvo que limitar sus apariciones. Después de 2002, una amputación del pie por las complicaciones de la diabetes) la obligó a abandonar el piano al pianista George Mesterhazy. A finales de 2004, Horn se sintió capaz de tocar el piano de nuevo, y grabó un álbum en vivo para Verve, en el Au Bar en Manhattan con el trompetista Roy Hargrove, que no la satisfacía. Sigue siendo inédito a excepción de tres pistas de But Beautiful - The Best of Shirley Horn."

Había estado luchando contra el cáncer de mama y la diabetes cuando murió de un derrame cerebral, a los 71 años. Está enterrado en el Cementerio Ft. Lincoln en Washington, DC


"Shirley Valerie Horn (May 1, 1934 in Washington, D.C. – October 20, 2005) was an American jazz singer and pianist."

"Horn collaborated with many jazz greats including Miles Davis, Dizzy Gillespie, Toots Thielemans, Ron Carter, Carmen McRae, Wynton Marsalis and others. She was most noted for her ability to accompany herself with nearly incomparable independence and ability on the piano while singing, something described by arranger Johnny Mandel as 'like having two heads', and for her rich, lush voice, a smoky contralto, which was described by noted producer and arranger Quincy Jones as 'like clothing, as she seduces you with her voice'. Although she could swing as strongly as any straight-ahead jazz artist, Horn's reputation rode on her exquisite ballad work."

"Encouraged by her grandmother, who was an amateur organist, Horn began piano lessons at the age of four. At twelve, Horn studied piano and composition at Howard University and later majored from there in classical music. Horn was offered a place at the Juilliard School, but her family could not afford to send her there. Horn formed her first Jazz piano trio when she was twenty. Horn's early piano influences were Errol Garner, Oscar Peterson and Ahmad Jamal, and moving away from her classical background, Horn later said that 'Oscar Peterson became my Rachmaninov, and Ahmad Jamal became my Debussy'. She then became enamored with the famous U Street jazz area of Washington (largely destroyed in the 1968 riots), sneaking into jazz clubs before she was of legal age."

"Horn first achieved fame in 1960, when Miles Davis 'discovered' her. Davis' praise had particular resonance in two respects, one because he was so highly respected as a musician, and two because he rarely had anything positive to publicly offer about any musician at that time. Shirley had, though, recorded several songs with violinist Stuff Smith in 1959 both as a pianist and a singer. After her discovery by Davis, she recorded albums on different small labels in the early 1960s, eventually landing contracts with larger labels Mercury Records and Impulse Records. She was popular with jazz critics, but did not achieve significant popular success."

"Quincy Jones attempted to make Horn into a pure vocalist in several recording sessions, something he later hinted may have been a mistake. Horn was also disturbed by the changes in popular music in the 1960s following the arrival of The Beatles and stated, 'I will not stoop to conquer' in largely rejecting efforts to remake her into a popular singer. From the late 1960s, she concentrated on raising her daughter Rainy with her husband, Shepherd Deering (whom she had married in 1955), and largely limited her performances to her native Washington, D.C., while she often worked full-time as an office worker."

"Preferring to perform in small settings, as with her trio, she recorded with orchestra too, as on the 1992 album Here's to Life, which is highly rated by her fans, the title song (lyrics by Phyllis Molinary, music by Artie Butler) being generally considered as her signature song. Arranger Johnny Mandel won the Grammy Award for Best Instrumental Arrangement Accompanying Vocal(s) for that album. A video documentary of Horn's life and music was released at the same time as Here's To Life and shared its title. At the time, Mandel commented that Horn's piano skill was comparable to that of the noted jazz great Bill Evans. A follow-up was made in 2001, named You're My Thrill."

"Shirley Horn kept for twenty five years the same rhythm section: Charles Ables (bass) and Steve Williams (drums). Don Heckman wrote in the Los Angeles Times (February 2, 1995) about 'the importance of bassist Charles Ables and drummer Steve Williams to Horn's sound. Working with boundless subtlety, following her every spontaneous twist and turn, they were the ideal accompanists for a performer who clearly will tolerate nothing less than perfection'."

"Due to health problems in the early 2000s, Horn had to cut back on her appearances. After 2002, a foot amputation (from complications of diabetes) forced her to leave the piano playing to pianist George Mesterhazy. In late 2004, Horn felt able to play piano again, and recorded a live album for Verve, at Manhattan's Au Bar with trumpet player Roy Hargrove, which did not satisfy her. It remains unreleased except for three tracks on But Beautiful - The Best of Shirley Horn."

"She had been battling breast cancer and diabetes when she died of a massive stroke, aged 71. She is interred at Ft. Lincoln Cemetery in Washington, D.C."

Wikipedia



"Horn, ejecutante perezosamente elocuente de una voz suave, tenía mucho de la audacia paciente de Billie Holiday sobre el ritmo de las canciones - y más en general mostró la misma inclinación a caminar y no corre, tomar hasta sus 50 años para llegar a ser muy conocido fuera de su cuidad nativa de Washington DC. La reputación de Horn finalmente despegó a una recital informal de madrugada en un evento de la industria musical en un hotel en Washington en 1980 (tenía entonces 46), la artista solitario paralizar a un público influyente con un espectáculo que se había propuesto ser sólo un diálogo informal con los amigos."

"Muy pronto a seguir, una invitación para el Festival de Jazz del Mar del Norte en La Haya, dejando su vida musical en el rol que iba a continuar durante más de dos décadas, a pesar de su mala salud. Hoy, muchos de los oyentes jóvenes, sin saberlo, escuchar Horn, en las obras de artistas influyentes como la cantante y pianista Diana Krall. Horn dio estas artistas la confianza para creer que podría expresarse más sobre una canción estándar con menos que nunca parecía posible antes. Miles Davis, uno de los exponentes más famosos de la música de jazz con 'silencios llenos de acción', fue un proponente temprano y le brindó su galardón más rara, cuando tocó como acompañante en su álbum de 1990, You Won't Forget Me. Casi 30 años antes, el trompetista había informado bruscamente la gerencia del Village Vanguard club de Nueva York que no iba a tocar su programa a menos que un cantante desconocido llamado Shirley Horn tocó el primer set."

Extracto de Obituario para Shirley Horn
por John Fordham
The Guardian, Tuesday 25 October 2005
http://www.guardian.co.uk/news/2005/oct/25/guardianobituaries.arts


"Horn, a soft-voiced, lazily eloquent performer, had much of Billie Holiday's patient audacity about the pacing of songs - and she more generally exhibited the same disinclination to run if she could walk, taking until her 50s to become widely known outside her native Washington DC. Horn's reputation finally took off at an informal late-night recital at a music-industry event in a Washington hotel in 1980 (she was then 46), the reclusive artist stunning an influential audience with a show that had set out to be only a casual dialogue with friends."

"An invitation to the North Sea Jazz Festival at the Hague soon followed, setting her musical life on the roll that was to continue for more than two decades, despite failing health. Many younger jazz listeners unknowingly hear Horn today, in the work of such influential low-lights singer-pianists as Diana Krall. Horn gave such artists the confidence to believe that more about a standard song could be expressed with less than had ever seemed possible before. Miles Davis, one of jazz music's most celebrated exponents of the action-packed silence, was an early champion, and extended to her his rarest accolade, when he played as a sideman on her 1990 album, You Won't Forget Me. Almost 30 years before, the trumpeter had briskly informed the management of New York's Village Vanguard club that he wouldn't play his show unless an unknown singer called Shirley Horn played the opening set."

Excerpt from Obituary for Shirley Horn
by John Fordham
The Guardian, Tuesday 25 October 2005
http://www.guardian.co.uk/news/2005/oct/25/guardianobituaries.arts


Close Enough For Love, Shirley Horn, Verve / Universal (1989)


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Here's to Life, Shirley Horn, Verve / Polygram (1992)


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May The Music Never End [Import], Shirley Horn, Verve (2003)


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Aug 4, 2012

Teddy Charles

3/25/08 New York, NY -Teddy -The Teddy Charles Quintet, Teddy Charles on vibraphone. Photo Credit: G. Paul Burnett/The New York Times

You Go To My Head (Coots, Gillespie), 1956

del Album The Teddy Charles Tentet, Atlantic 90983-2 (1988)

via  audio link http://www.youtube.com/watch?v=RIwpzF_SWu8


"A pesar de que se agrupó con Milt Jackson y Terry Gibbs como vibrafonista premier de los años del bebop que van desde la década de 1940 a través de los años 50, Charles también fue bien considerado como un pianista y compositor cuya vanguardia grabaciones de mediados de la década de 1950 fueron los precursores del jazz de vanguardia de la década siguiente. "

"El baterista Ed Shaughnessy, quien tocó con Charles durante ese período, lo describió como" un vibrafonista de jazz de clase mundial, un compositor completamente original, y un visionario para el futuro musical. "

"Además de su propia escritura, Charles se asoció estrechamente con otros vanguardistas figuras musicales. Compositores / arreglistas George Russell, Gil Evans y Charles Mingus contribuyó a su extraordinaria 1956 álbum, "The Teddy Charles Tentet". Charles fue también uno de los miembros originales de influyente Jazz Workshop de bajista Charles Mingus ".

Los Angeles Times, 19 de abril 2012  por Don Heckman, Especial para The Times

http://articles.latimes.com/2012/apr/19/local/la-me-teddy-charles-20120419

"Although he was grouped with Milt Jackson and Terry Gibbs as a premier vibraphonist of the bebop years reaching from the late 1940s through the '50s, Charles was also well-regarded as a pianist and composer whose cutting-edge recordings of the mid-1950s were forerunners of the avant-garde jazz of the following decade.”

“Drummer Ed Shaughnessy, who played with Charles during that period, described him as "a world-class jazz vibist, a completely original composer, and a visionary for the musical future."

“In addition to his own writing, Charles was closely associated with other cutting-edge musical figures. Composer/arrangers George Russell, Gil Evans and Charles Mingus contributed to his extraordinary 1956 album, "The Teddy Charles Tentet." Charles was also one of the original members of bassist Mingus' influential Jazz Workshop.”

Los Angeles Times April 19, 2012 By Don Heckman, Special to The Times

http://articles.latimes.com/2012/apr/19/local/la-me-teddy-charles-20120419



"Teddy Charles (13 abril 1928 −16 abril 2012) fue un influyente músico estadounidense de Jazz y compositor, cuyos instrumentos fueron el vibráfono, piano y batería."

"Nació Theodore Charles Cohen en Chicopee Falls, Massachusetts, estudió en la Juilliard School of Music como percusionista. Más tarde, empezó a grabar y hacer presentaciones personales como Teddy Cohen con bandas como vibrafonista, escritor, arreglista y productor de registros, en 1951 cambió su apellido por el de Charles."

"Charles fue uno de los muchos músicos de Jazz que andaba en un edificio de apartamentos en 821 de la Sexta Avenida en Nueva York conocido como el Jazz Loft alquilado por el fotógrafo y artista David X. Young, quien a su vez subarrendó dos apartamentos a Hall Overton (mentor de Charles ) y  Dick Cary. Conocido como un innovador, sus obras principales se registró en la década de 1950,  creando algunos grabaciones futuristas, politonales muy influyentes y codiciadas  como New Directions", "Collaboration: West", "Word from Bird" y “The Teddy Charles Tentet". Charles también hizo trabajo de sesiónes con los músicos y cantantes tan variados como Miles Davis, Charles Mingus, Shelly Manne y Dion. También fue co-líder de la aclamada grupo de estudio, the Prestige Jazz Quartet. Grabó un álbum en vivo “Live at the Verona Jazz Festival”, para el sello italiano Soul Note en 1988. "

"Charles murió en 2012, apenas tres días después de su cumpleaños número 84.”

Wikipedia

“Teddy Charles (April 13, 1928 – April 16, 2012) was an influential American jazz musician and composer whose instruments were the vibraphone, piano, and drums.”

“Born Theodore Charles Cohen in Chicopee Falls, Massachusetts, he studied at the Juilliard School of Music as a percussionist. Later he began to record and made personal appearances as Teddy Cohen[2] with bands[3] as a vibraphonist, writing, arranging and producing records, in 1951 changing his last name to Charles.”

“Charles was one of many jazz musicians who hung out at an apartment building at 821 Sixth Avenue in New York City known as the Jazz Loft rented by photographer and artist David X. Young, who in turn sublet two apartments to Hall Overton (Charles's mentor) and Dick Cary. Known as an innovator, Charles's main work was recorded in the 1950s, creating some highly influential and sought-after futuristic, polytonal recordings such as "New Directions", "Collaboration: West", "Word from Bird" and the "Teddy Charles Tentet". Charles also did session work with musicians and singers as varied as Miles Davis, Charles Mingus, Shelly Manne and Dion. He was also a co-leader of the highly praised studio group, the Prestige Jazz Quartet. He recorded an album, Live at the Verona Jazz Festival, for the Italian Soul Note label in 1988.”

“Charles was the captain of the skipjack Pilgrim out of Greenport, New York (on the North Fork of Long Island), and performed music locally. In his last years, Charles began performing again after spending some years at sea.”

“Charles died in 2012, just three days after his 84th birthday.”

Wikipedia




"La mayor parte de este CD vibrafonista destaca Teddy Charles al frente de una Tentet avanzada en 1956, un conjunto que incluye el trompetista Art Farmer, el saxofonista alto Gigi Gryce, el saxofonista tenor J.R. Monterose, el pianista Mal Waldron, y el guitarrista Jimmy Raney. Los arreglos de George Russell ("Lidia M-1"), Gil Evans (un año antes de Miles Ahead), Jimmy Giuffre, Mal Waldron, y Charles están muy avanzadas, pero a menudo deja espacio para algunos puntos de swing. Las tres últimas selecciones en el CD son realmente tomadas de un álbum un poco más tarde. De ellos, "Blue Greens" es un cambio de ritmo, un paseo para el cuarteto de Charles, el pianista Hall Overton, el bajista Charles Mingus, y el baterista Ed Shaughnessy. Con todo, este CD es bastante definitiva de la música más aventurera de Teddy Charles de los años 1950 y crece en interés con cada escucha."

por Scott Yanow allmusic.com

“Most of this CD features vibraphonist Teddy Charles heading an advanced tentet in 1956, a unit including the likes of trumpeter Art Farmer, altoist Gigi Gryce, tenor saxophonist J.R. Monterose, pianist Mal Waldron, and guitarist Jimmy Raney. The arrangements of George Russell ("Lydian M-1"), Gil Evans (a year before Miles Ahead), Jimmy Giuffre, Mal Waldron, and Charles are quite advanced but often leave room for some swinging spots. The final three selections on the CD are actually taken from a slightly later album. Of these, "Blue Greens" is a change of pace, a quartet outing for Charles, pianist Hall Overton, bassist Charles Mingus, and drummer Ed Shaughnessy. All in all, this CD is pretty definitive of Teddy Charles' more adventurous music of the 1950s and it grows in interest with each listening.”

by Scott Yanow  allmusic.com


The Teddy Charles Tentet, Teddy Charles Tentet, Atlantic 1229 (1956)

Core Collection The Penguin Guide To Jazz Recordings, Ninth Edition, Richard Cook and Brian Morton, 2008

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Aug 3, 2012

Ella Fitzgerald

You Do Something To Me, Ella Fitzgerald

del album Sings The Cole Porter Song Book [Bonus Tracks], Verve/Polygram 537257 (1997)

audio link http://www.youtube.com/watch?v=b28br15q0qY audio via 

"La Primera Dama de la Canción", Ella Fitzgerald fue posiblemente la mejor cantante de jazz de todos los tiempos (aunque algunos pueden votar por Sarah Vaughan o Billie Holiday). Bendecido con una hermosa voz y un amplio rango, Fitzgerald podría “swing” a nadie, era un cantante scat brillante, y tenía casi perfecta dicción, siempre se podía entender las palabras que cantaba. El fallo fue que, ya que ella siempre parecía muy feliz de estar cantando, Fitzgerald no siempre excavar debajo de la superficie de las letras de canciones que interpretó y que incluso hizo una canción pesimista como "Love for Sale" sonido alegre. Sin embargo, cuando uno evalúa su carrera en su conjunto, simplemente no hay nadie más en su clase.

por Scott Yanow allmusic.com


"The First Lady of Song," Ella Fitzgerald was arguably the finest female jazz singer of all time (although some may vote for Sarah Vaughan or Billie Holiday). Blessed with a beautiful voice and a wide range, Fitzgerald could outswing anyone, was a brilliant scat singer, and had near-perfect elocution; one could always understand the words she sang. The one fault was that, since she always sounded so happy to be singing, Fitzgerald did not always dig below the surface of the lyrics she interpreted and she even made a downbeat song such as "Love for Sale" sound joyous. However, when one evaluates her career on a whole, there is simply no one else in her class.

by Scott Yanow allmusic.com




Ella Jane Fitzgerald (25 abril 1917 - 15 junio 1996), también conocida como la "Primera Dama de la Canción", "Reina del Jazz", y “Dama Ella", fue una cantante estadounidense de jazz y temas populares. Con un rango vocal que abarca tres octavas (D ♭ 3 a D ♭ 6), que se caracteriza por su pureza de tono, dicción impecable, el fraseo y la entonación, y la capacidad de improvisación, sobre todo cuando cantando scat. Fitzgerald era un intérprete notable de la Great American Songbook. A lo largo de su carrera discográfica de 59 años, fue el ganador de 13 premios Grammy y fue galardonado con la Medalla Nacional de las Artes de Ronald Reagan y la Medalla Presidencial de la Libertad por George H.W. Bush.

Wikipedia

Ella Jane Fitzgerald (April 25, 1917 – June 15, 1996), also known as the "First Lady of Song", "Queen of Jazz", and "Lady Ella", was an American Jazz and song vocalist. With a vocal range spanning three octaves (D♭3 to D♭6), she was noted for her purity of tone, impeccable diction, phrasing and intonation, and a "horn-like" improvisational ability, particularly in her scat singing.

Fitzgerald was a notable interpreter of the Great American Songbook. Over the course of her 59-year recording career, she was the winner of 13 Grammy Awards and was awarded the National Medal of Arts by Ronald Reagan and the Presidential Medal of Freedom by George H.W. Bush.

Wikipedia



Sings The Cole Porter Song Book [Bonus Tracks], Ella Fitzgerald, Verve/Polygram 537257 (1997)

Core Collection The Penguin Guide To Jazz Recordings, Ninth Edition, Richard Cook and Brian Morton, 2008

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Jul 17, 2012

Serge Chaloff

A Handful of Stars (Jack Lawrence / Ted Shapiro)
Thanks for the Memory (Ralph Rainger / Leo Robin)

del album Blue Serge, Serge Chaloff, Blue Note 94505 (1998)

audio link http://www.youtube.com/watch?v=xVNvRSm12Sc via 


Serge Chaloff (24 noviembre 1923 - 16 julio 1957) fue un saxofonista barítono de jazz estadounidense.

El hijo de profesores destacados de piano, Margaret y Julio Chaloff de Boston, fue uno de los pocos músicos de jazz más importantes en su instrumento. Hasta Chaloff el único músico de jazz destacado en la voz de barítono fue Harry Carney de la orquesta de Duke Ellington. Originalmente influenciado por Charlie Parker, Chaloff se convirtió en el primer gran baritonist bebop y abrió el camino a seguir por otros. Chaloff se hizo conocido primero como uno de los "Cuatro Hermanos" en la sección de vientos en el “Second Herd” de Woody Herman. Él también tocó con Boyd Raeburn, Georgie Auld, Jimmy Dorsey, y Count Basie, además de grabando como líder. La carrera de Serge Chaloff se limitaba en gran medida por la adicción a la heroína. Después de dejar las drogas con éxito, desarrolló cáncer de la espina dorsal que le causó la muerte temprana.

Wikipedia

"Este grabación final de barítono saxofonista Serge Chaloff como líder es su mejor momento. Blue Serge es una excursión de cuarteto con el pianista Sonny Clark, el bajista Leroy Vinnegar y el baterista  Philly Joe Jones. Chaloff ya habían contraído la parálisis espinal que lo mataría un año más tarde, pero no hay ningún indicio de cualquier debilidad en esta fecha. Ya se trate de "The Goof And I," “I’ve Got The World On A String" o una bella versión de "Stairway To The Stars", esta grabación destaca Serge Chaloff en su mejor momento."

Scott Yanow allmusic.com


Serge Chaloff (November 24, 1923 - July 16, 1957) was an American jazz baritone saxophonist.

The son of noted Boston piano teachers, Margaret and Julius Chaloff, he was among the few major jazz performers on his instrument. Until Chaloff the only prominent baritone player in jazz was Harry Carney of the Duke Ellington Orchestra. Originally influenced by Charlie Parker, Chaloff became the first major bebop baritonist and opened the way for others to follow. Chaloff first became well known as one of the "Four Brothers" reed section in Woody Herman's Second Herd. He also played with Boyd Raeburn, Georgie Auld, Jimmy Dorsey, and Count Basie, as well as recording as a leader. Serge Chaloff's career was greatly limited by addiction to heroin. After successfully giving up drugs, he developed cancer of the spine which caused his early death.

Wikipedia

"Baritonist Serge Chaloff's final recording as a leader is his best. Blue Serge is a quartet outing with pianistSonny Clark, bassist Leroy Vinnegar and drummer Philly Joe Jones. Chaloff had already contracted the spinal paralysis that would kill him a year later but there is no hint of any weakness on this date. Whether it be "The Goof and I," "I've Got the World on a String" or a beautiful rendition of "Stairway to the Stars," this recording features Serge Chaloff at his best."

Scott Yanow allmusic.com



Blue Serge, Serge Chaloff Blue Note 94505 (1998)

Core Collection The Penguin Guide To Jazz Recordings, Ninth Edition, Richard Cook and Brian Morton, 2008

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