Sep 24, 2012

Blind Lemon Jefferson

     

See That My Grave Is Kept Clean, 1927, Blind Lemon Jefferson

from the album Best Of Blind Lemon Jefferson, Blind Lemon Jefferson, Yazoo YAZCD 2057 (2000)

audio courtesy of  @ youtube.com

audio link  http://www.youtube.com/watch?v=5S8Rjwwo2g4

"'Blind' Lemon Jefferson (Lemon Jefferson Henry, 24 septiembre 1893 – 19 diciembre 1929) fue una cantante de blues y guitarrista estadounidense de Texas. Fue uno de los cantantes de blues más populares de la década de 1920, y ha sido titulado 'Padre de los Texas Blues'."

"El canto de Jefferson y su auto acompañamiento, eran distintivo como consecuencia de su voz aguda y originalidad en la guitarra. Aunque sus grabaciones se vendió bien, no era tan influyente en algunas cantantes de blues más jóvenes de su generación, que no podían imitar lo que pudieron como otros artistas de éxito comercial. Sin embargo, más tarde los músicos de blues y de rock and roll intentaron imitar tanto a sus canciones y su estilo musical. Sus grabaciones más tarde influiría las leyendas como BB King, T-Bone Walker , Lightnin’ Hopkins, Son House y Robert Johnson."

"En 1927, Jefferson grabó su canción ya clásica, el inolvidable See That My Grave Is Kept Clean (Ver que mi tumba se mantenga limpia), usando el seudónimo de Deacon L. J. Bates, junto con otras dos canciones inusualmente espirituales Dead and Where Shall I Be (El resucitó de entre los muertos) y Where Shall I Be (¿Dónde estaré?) . De los tres, See That My Grave Is Kept Clean se convirtió en un éxito tan grande que fue re-grabado y re-lanzado en 1928."

"Jefferson murió en Chicago a las 10 am el 19 de diciembre de 1929, de lo que su certificado de defunción se llama 'probablemente miocarditis aguda'. Durante muchos años, los rumores apócrifos circularon que un amante celoso había envenenado su café, sino un escenario más probable es que murió de un ataque al corazón después de haber tenido mala desorientado durante una tormenta de nieve (es decir, se congeló a muerte). Algunos han dicho que Jefferson murió de un ataque al corazón después de ser atacado por un perro en medio de la noche. Más recientemente, el libro, Tolbert's Texas, afirmó fue asesinado mientras era despojado de un gran pago de las regalías de un guía que lo estaba escoltando a Union Station para tomar un tren a su casa de Texas.. Paramount Records pagó por el regreso de su cuerpo a Texas en tren, acompañado por el pianista William Ezell. Jefferson fue enterrado en el cementerio de Wortham Negro Cemetery (más tarde Wortham Black Cemetery). Lejos de ser su tumba mantenerse limpia, era sin lápida hasta 1967, cuando un marcador histórico de Texas fue erigida en el área general de su parcela, la ubicación precisa se ​​desconoce. En 1996, el cementerio y el marcador estaba en malas condiciones, pero una nueva lápida de granito fue erigida en 1997. En 2007, el nombre del cementerio fue cambiado a Blind Lemon Memorial Cemetery y su tumba se mantiene limpio por un comité cementerio en Wortham, Texas."

extractos de Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_Lemon_Jefferson

"'Blind' Lemon Jefferson (Lemon Henry Jefferson; September 24, 1893 – December 19, 1929) was an American blues singer and guitarist from Texas. He was one of the most popular blues singers of the 1920s, and has been titled 'Father of the Texas Blues'."

"Jefferson's singing and self-accompaniment were distinctive as a result of his high-pitched voice and originality on the guitar. Though his recordings sold well, he was not so influential on some younger blues singers of his generation, who could not imitate him as they could other commercially successful artists. However, later blues and rock and roll musicians attempted to imitate both his songs and his musical style. His recordings would later influence such legends as B.B. King, T-Bone Walker, Lightnin' Hopkins, Son House and Robert Johnson."

"In 1927, Jefferson recorded his now classic song, the haunting "See That My Grave Is Kept Clean" (using the pseudonym Deacon L. J. Bates) along with two other uncharacteristically spiritual songs, He Arose from the Dead and Where Shall I Be. Of the three, See That My Grave Is Kept Clean became such a big hit that it was re-recorded and re-released in 1928."

"Jefferson died in Chicago at 10 am on December 19, 1929, of what his death certificate called 'probably acute myocarditis'. For many years, apocryphal rumors circulated that a jealous lover had poisoned his coffee, but a more likely scenario is that he died of a bad heart attack after becoming disoriented during a snowstorm (i.e., he froze to death). Some have said that Jefferson died from a heart attack after being attacked by a dog in the middle of the night. More recently, the book, Tolbert's Texas, claimed that he was killed while being robbed of a large royalty payment by a guide escorting him to Union Station to catch a train home to Texas. Paramount Records paid for the return of his body to Texas by train, accompanied by pianist William Ezell. Jefferson was buried at Wortham Negro Cemetery (later Wortham Black Cemetery). Far from his grave being kept clean, it was unmarked until 1967, when a Texas Historical Marker was erected in the general area of his plot, the precise location being unknown. By 1996, the cemetery and marker were in poor condition, but a new granite headstone was erected in 1997. In 2007, the cemetery's name was changed to Blind Lemon Memorial Cemetery and his gravesite is kept clean by a cemetery committee in Wortham, Texas."

exerpts from Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_Lemon_Jefferson

Best Of Blind Lemon Jefferson, Blind Lemon Jefferson, Yazoo YAZCD 2057 (2000)

Crown Collection The Penguin Guide To Blues Recordings, Tony Russell and Chris Smith, 2006

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Aug 25, 2012

Skip James

Devil Got My Woman (1931 version) - Skip James

audio http://www.youtube.com/watch?v=A8GzkgIPrr0

cortesia de agarti75 @ youtube.com

Devil Got My Woman (video LIve at Newport 1966) - Skip James

video http://www.youtube.com/watch?v=JB2POWSnStU

cortesia de Coldyron @ youtube.com

"Nehemías Curtis "Skip" James (9 junio 1902 - 3 octubre 1969) fue un cantante, guitarrista, pianista y compositor de Delta Blues estadounidense. Nacido en Bentonia, Mississippi, murió en Philadelphia, Pennsylvania."

"Él aprendió a tocar la guitarra de otro músico de blues de la area, Henry Stuckey. Su forma de tocar la guitarra se caracteriza por su sonido oscuro, menor de edad, tocó en un abierto D-minor sintonía con una técnica de punteo intrincado. James grabó por primera vez para el sello Paramount Records en 1931, pero estas grabaciones se vendió poco, debido a la Gran Depresión, y se desvaneció en la oscuridad. Después de una larga ausencia de la escena pública, James fue "redescubierto" en 1964 por tres entusiastas del blues, y James ayuda aún más los Blues y la música Folk Revival de los años 1950 y principios de los 60. Durante este período, James apareció en varios festivales de Blues y Folk y dio conciertos en vivo en todo el país, también grabando varios álbumes para varias compañías discográficas."

"Sus canciones han influido a varias generaciones de músicos, siendo adaptado por Kansas Joe McCoy, Robert Johnson, Cream, Deep Purple, Chris Thomas King, Alvin Youngblood Hart, The Derek Trucks Band, Beck, Big Sugar, y Rory Block. Él es considerado como 'una de las figuras seminales del los Blues'."

"A los principios de 1931, audicionó para James Jackson, dueño de una tienda de discos en Mississippi y cazatalentos H.C. Speir, que puso artistas de los Blues con una variedad de sellos discográficos, incluyendo Paramount Records. Sobre la base de esta audición, James viajó a Grafton, Wisconsin a grabar para Paramount. El trabajo de James en 1931 se considera idiosincrásica entre grabaciones de los Blues de preguerra y formó la base de su reputación como músico."

"Como es típico de su época, James grabó una gran variedad de materiales - versiones de otros artistas y originales de los Blues y temas espirituales - frecuentemente borrando los límites entre géneros y fuentes. Por ejemplo, "I'm So Glad" se deriva de una canción de 1927 por Art Sizemore y George A. Little titulado So Tired, que había sido grabado en 1928 por ambos Gene Austin y Lonnie Johnson (este último bajo el título I'm So Tired of Livin' All Alone). El biógrafo Stephen Calt, haciéndose eco de la opinión de varios críticos, considerado el producto final como totalmente original, 'uno de los más extraordinarios ejemplos de punteo de guitarra en la música' ".

"Varias de las grabaciones de Grafton, como Hard Time Killing Floor Blues, Devil Got My Woman, Jesus Is A Mighty Good Leader y 22-20 Blues (la base del más conocido 32-20 Blues de Robert Johnson, y el nombre de la banda para el grupo Inglés 22-20s), han demostrado igualmente influyente. Muy pocas copias originales de los discos de 78 RPM de Paramount James han sobrevivido."

"La Gran Depresión golpeó justo como las grabaciones de James estaban entrando el mercado. Las ventas fueron pobres como consecuencia de ello y James renunció a la realización de los Blues para convertirse en el director del coro en la iglesia de su padre. James se fue ordenado como ministro en tanto el Bautista y Metodista denominaciones, pero el grado de su participación en actividades religiosas es desconocida."

Wikepedia


"Nehemiah Curtis "Skip" James (June 9, 1902 - October 3, 1969) was an American Delta blues singer, guitarist, pianist and songwriter. Born in Bentonia, Mississippi, he died in Philadelphia, Pennsylvania.

He first learned to play guitar from another bluesman from the area, Henry Stuckey. His guitar playing is noted for its dark, minor sound, played in an open D-minor tuning with an intricate fingerpicking technique. James first recorded for Paramount Records in 1931, but these recordings sold poorly due to the Great Depression, and he drifted into obscurity. After a long absence from the public eye, James was "rediscovered" in 1964 by three blues enthusiasts, helping further the blues and folk music revival of the 1950s and early 60s. During this period, James appeared at several folk and blues festivals and gave live concerts around the country, also recording several albums for various record labels."

"His songs have influenced several generations of musicians, being adapted or covered by Kansas Joe McCoy, Robert Johnson, Cream, Deep Purple, Chris Thomas King, Alvin Youngblood Hart, The Derek Trucks Band, Beck, Big Sugar, and Rory Block. He is hailed as 'one of the seminal figures of the blues'."

"In early 1931, James auditioned for Jackson, Mississippi record shop owner and talent scout H. C. Speir, who placed blues performers with a variety of record labels including Paramount Records. On the strength of this audition, James traveled to Grafton, Wisconsin to record for Paramount. James's 1931 work is considered idiosyncratic among pre-war blues recordings, and formed the basis of his reputation as a musician."

"As is typical of his era, James recorded a variety of material — blues and spirituals, cover versions and original compositions — frequently blurring the lines between genres and sources. For example, "I'm So Glad" was derived from a 1927 song by Art Sizemore and George A. Little entitled So Tired, which had been recorded in 1928 by both Gene Austin and Lonnie Johnson (the latter under the title I'm So Tired of Livin' All Alone). Biographer Stephen Calt, echoing the opinion of several critics, considered the finished product totally original, "one of the most extraordinary examples of fingerpicking found in guitar music".

"Several of the Grafton recordings, such as Hard Time Killing Floor Blues, Devil Got My Woman, Jesus Is A Mighty Good Leader, and 22-20 Blues (the basis for Robert Johnson's better-known "32-20 Blues", and the band name for the English group 22-20s), have proven similarly influential. Very few original copies of James's Paramount 78 RPMs have survived."

"The Great Depression struck just as James' recordings were hitting the market. Sales were poor as a result, and James gave up performing the blues to become the choir director in his father's church. James himself was later ordained as a minister in both the Baptist and Methodist denominations, but the extent of his involvement in religious activities is unknown."

Wikepedia


"Entre los músicos de los Blues más antiguos y más influyentes de Delta a grabar, Skip James era el autor más conocido de la llamada escuela “Bentonia” de músicos de los Blues, una cepa género invertido con tanta  'investigación' fantasía científica como cualquier otro. Acoplamiento una afinación de la guitarra rara conjunto contra la voz misteriosa, falsete, las primeras grabaciones de James podría hacer el cabello al pie en la nuca. Aún más sorprendente fue cuando los estudiosos del los Blues lo redescubierto en los años 60 y encontró habilidades intactas de cantar y tocar. Influir todo el mundo desde un joven Robert Johnson (Devil Got My Woman se convirtió en la base de Hellhound on My Trail de Johnson) a Eric Clapton (quien grabó I'm So Glad de James en el álbum primero de Cream), la música de Skip James, mientras que es de una tradición regional común compartida, sigue siendo infundido con su propio espíritu único personal."

por Cub Coda @allmusic.com  http://www.allmusic.com/artist/skip-james-mn0000017137

"Among the earliest and most influential Delta bluesmen to record, Skip James was the best-known proponent of the so-called Bentonia school of blues players, a genre strain invested with as much fanciful scholarly 'research' as any. Coupling an oddball guitar tuning set against eerie, falsetto vocals, James' early recordings could make the hair stand up on the back of your neck. Even more surprising was when blues scholars rediscovered him in the '60s and found his singing and playing skills intact. Influencing everyone from a young Robert Johnson (Skip's Devil Got My Woman became the basis of Johnson's Hellhound on My Trail) to Eric Clapton (who recorded James' I'm So Glad on the first Cream album), Skip James' music, while from a commonly shared regional tradition, remains infused with his own unique personal spirit."

by Cub Coda @allmusic.com http://www.allmusic.com/artist/skip-james-mn0000017137


The Complete Early Recordings Of Skip James - Skip James Yazoo 2009 (1994)

Análisis Crítico por Steve Leggett @ allmusic.com

http://www.allmusic.com/album/release/complete-1931-recordings-in-chronological-order-mr0001414959

"Con su voz obsesionante falsete alto e inquietante afinaciones de guitarra, Skip James suena como ningún otro artista de Country Blues. Aunque sus letras se elaboraron en general de la bolsa flotante de clichés que se presentaron en un sinnúmero de canciones de los Blues, sus grabaciones atmosféricos, realizadas en 1931 por Paramount, dieron los canciones de James la aparición de conmovedor, y su estilo vocal triste y solo hizo que todos parecen sincera. Cuando fue redescubierta en los medios de los años 60, sus habilidades seguían intactas, e hizo varias grabaciones sólidas para Vanguard y otras etiquetas, pero su reputación se basa realmente en los 18 temas de la década de 1930 se presentan aquí. Devil Got My Woman, Cypress Grove Blues y Hard Time Killin' Floor Blues están todos uno de los clásicos de una especie, egual están I'm So Glad (cubierto más adelante por Cream) y Illinois Blues, los cuales contienen pausas cinéticos de guitarras acústicas que simplemente explotan fuera de los versos. James también fue un pianista bastante interesante, y en su forma de tocar If You Haven't Any Hay Get on Down the Road suena otra vez como ningún otro pianista de Country Blues. Esta colección duplica lo que se encuentra recogida en las versiones de Document y Yazoo, y no importa cuales elija uno. Los tres provienen de las mismas fuentes, y todos tienen la misma cantidad de broches, grietas, y el ruido granizo en todos los mismos lugares. No dejes que eso te detenga, sin embargo, debido a que estos son hermosos y actuaciones inconformistas, y esencial para una buena colección de Blues."

Review by Steve Leggett @allmusic.com

http://www.allmusic.com/album/release/complete-1931-recordings-in-chronological-order-mr0001414959

"With his high, eerie falsetto and haunting guitar tunings, Skip James sounds like no other country blues player. Although his lyrics were generally drawn from the floating bag of clichés that showed up in countless blues songs, his atmospheric recordings, done in 1931 for Paramount, gave James' songs the appearance of poignancy, and his sad, lonely vocal style made them all seem heartfelt. When he was rediscovered in the mid-'60s, his skills were still intact, and he made several solid recordings for Vanguard and other labels, but his reputation really rests on the 18 tracks from the 1930s presented here. Devil Got My Woman, Cypress Grove Blues, and Hard Time Killin' Floor Blues are all one of a kind classics, as are I'm So Glad (later covered by Cream) and "Illinois Blues," both of which contain kinetic acoustic guitar breaks that simply explode out of the verses. James was also a pretty interesting piano player, and his playing on If You Haven't Any Hay Get on Down the Road sounds again like no other country blues pianist. This collection duplicates what is found on both the Document and Yazoo releases, and it matters little which one you pick up. All three come from the same sources, and all have the same amount of snaps, cracks, and hailstone hiss in all the same places. Don't let that stop you, though, because these are beautiful and maverick performances, and essential for a good blues collection."

The Complete Early Recordings Of Skip James - Skip James, Yazoo 2009 (1994)

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Hard Time Killing Floor Blues - Skip James [Original Recording Remastered] Biograph (2003)

Análisis Crítico por Sean Westergaard @allmusic.com

http://www.allmusic.com/album/hard-time-killing-floor-blues-mw0001954992

Hard Time Killing Floor Blues fue la primera sesión Skip James graboó después de su redescubrimiento por John Fahey y  Henry Vestine en los medios de los años 60  de. A pesar de que no había tocado los Blues durante más de 20 años, sus habilidades eran en gran parte intacto y se convierte en un juego fantástico aquí. James fue el pináculo de la sonido “Bentonia” (Mississippi) que combina punteo complejo con voz de falsete, lo que resulta en la cepa algo escalofriante de los Blues. James repite varias de sus temas de1931 para Paramount en este  sesión, así como un par de nuevas canciones que relatan las enfermedades de los últimos días de James. Cualquier persona con un interés pasajero en los Blues acústico debe poseer algunas grabaciones de James. Este disco sería un buen punto de partida, sobre todo para aquellos que no se llevan bien con el ruido de la superficie que puede acompañar a sus sesiones de los años 30. La masterización nuevo aquí suena rico y cálido. Altamente recomendado. [Este juego fue lanzado previamente como Biograph 122, con un orden de ejecución diferente]

Review by Sean Westergaard @allmusic.com

http://www.allmusic.com/album/hard-time-killing-floor-blues-mw0001954992

Hard Time Killing Floor Blues was the first session Skip James recorded following his rediscovery by John Fahey and Henry Vestine in the mid-'60s. Though he had not played the blues for more than 20 years, his skills were largely undiminished, and he turns in a fantastic set here. James was the pinnacle of the Bentonia (Mississippi) sound, which combines complex fingerpicking with falsetto vocals, resulting in somewhat spooky-sounding strain of blues. James reprises several of his 1931 Paramount sides on this session, as well as a couple new tunes that chronicle the illnesses of James' latter days. Anyone with a passing interest in acoustic blues should own some James. This set would make a great starting point, especially for those who don't take well to the surface noise that can accompany his '30s sessions. The new mastering here sounds rich and warm. Highly recommended. [This set was previously released as Biograph 122, with a different running order.]

Hard Time Killing Floor Blues - Skip James [Original Recording Remastered] Biograph (2003)

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Aug 19, 2012

Bo Diddley

  

I'm A Man - Bo Diddley

audio cortesia de  en youtube.com
http://www.youtube.com/watch?v=SaC5ZKRjLUM

I'm A Man - Bo Diddley
En vivo en el Opera House. Kennedy Center, Washington DC
October 10,1997

video cortesia de  en youtube.com
http://www.youtube.com/watch?v=8cBVBP02cFs

Ellas Otha Bates (30 de diciembre de 1928 −2 de junio de 2008), conocido por su nombre artístico de Bo Diddley, era un cantante guitarrista y compositor de ritmo y blues americano y pionero de Rock y Roll (compositor generalmente conocido como Ellas McDaniel). También fue conocido como “El Originador” debido a su papel clave en la transición del blues al rock, influyendo una serie de artistas entre ellos Buddy Holly, Jimi Hendrix, The Rolling Stones, The Velvet Underground, The Who, The Yardbirds, Eric Clapton , Elvis Presley, the Beatles y George Michael, entre otros. Él introdujo ritmos  más insistente y un sonido de la guitarra eléctrica duro-afilado en un amplio catálogo de canciones, junto con ritmos africanos y un ritmo de firma (un ritmo simple de cinco acentos) que sigue siendo una piedra angular del rock y el pop. En consecuencia, fue incluido en el Rock and Roll Hall of Fame y recibió Lifetime Achievement Awards del Rhythm and Blues Foundation y un Grammy Award del National Academy of Recording Arts and Sciences. Fue conocido sobre todo por sus innovaciones técnicas, incluyendo su guitarra con cuerpo rectangular.

Nacido en McComb, Mississippi, como Otha Ellas Bates, fue adoptado y criado por la prima de su madre, Gussie McDaniel, cuyo apellido asumió, convirtiéndose Ellas McDaniel. En 1934 la familia se trasladó la familia McDaniel a el área mayormente Negro del sur de Chicago, donde el joven dejó caer el nombre de Otha y se conocía como Ellas McDaniel, hasta que sus ambiciones musicales exigió que asumir una identidad más pegadizo. En Chicago, él era un miembro activo de su iglesia local Bautista Ebenezer, donde estudió el trombón y el violín, llegando a ser suficientemente competente en la última para el director musical para invitarlo a unirse a la orquesta, con la que se lleva a cabo hasta la edad de 18. Él estaba más impresionado, sin embargo, por la música vibrante, rítmico, oyó en la Iglesia Pentecostal local, así como un interés en la guitarra.

Inspirado en un concierto donde vio a John Lee Hooker, que complementó su trabajo como carpintero y mecánico con una carrera en desarrollo tocando en las esquinas con amigos, entre ellos Jerome Green (c. 1934-1973), en una banda llamada The Hipsters (Más tarde, The Langley Avenue Jive Cats). Durante el verano de 1943-44, él tocó para propinas en el mercado de Maxwell Street en una banda con Earl Hooker. En 1951 él estaba tocando en la calle con el apoyo de Roosevelt Jackson (en bajo) y Jody Williams (quien había enseñado a tocar la guitarra). Williams más tarde tocó la primera guitarra en "Who Do You Love?" (1956). En 1951 consiguió un puesto regular en el 708 Club en el lado sur de Chicago, con un repertorio influenciado por Louis Jordan, John Lee Hooker y Muddy Waters.

A finales de 1954, se asoció con el armonicista Billy Boy Arnold, el baterista Clifton James, y el bajista Roosevelt Jackson, y grabó demos de "I'm A Man" y "Bo Diddley". Se volvió a grabar las canciones en los estudios de Chess con un conjunto de respaldo que comprende Otis Spann (piano), Davenport Lester (armónica), Frank Kirkland (batería), y Jerome Green (maracas). El disco fue lanzado en marzo de 1955, y la A-side, "Bo Diddley", se convirtió en un #1 R&B “hit”.

Wikipedia

“En los años 1950, como uno de los fundadores del rock 'n' roll, el Sr. Diddley - junto con Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis y algunos otros - ayudó a reformar el sonido de música popular en todo el mundo, a partir de las moldes de los Blues , Southern gospel, R & B y de la cultura posguerra negro vernáculo americano.”

“Su estilo original de rhythm and blues influyó a generaciones de músicos. Y su ritmo sincopado Bo Diddley - tres golpes / descanso / dos golpes - se convirtió en un ritmo de repertorio de rock 'n' roll.”

“Se puede encontrar en Buddy Holly "Not Fade Away", Johnny Otis "Willie and thel Hand Jive", el "Magic Bus" del Who, “She’s the One” de Bruce Springsteen y "Desire" de U2 entre cientos de otras canciones.“

“Sin embargo, el ritmo era más que un elemento de sus mejores grabaciones. En canciones como "Bo Diddley", "Who Do You Love", "Mona", "Crackin 'Up", Say, Man”, "Ride On Josephine" y "Road Runner", su voz atronadora se cargó con eco y su trabajo con la guitarra viene con distorsión y un trémolo burbujeante novela. Las canciones fueron conociendo, ocurrente y lleno de jerga, el ingenio y la madre chulería sexual. Eran juguetones y radical.”

Fragmento del artículo del New York Times:
"Bo Diddley, ¿Quién te dio el Rock Su Beat, muere a los 79"
por Ben Ratliff

por Ben Ratliff
Publicado: 03 de junio de 2008
http://www.nytimes.com/2008/06/03/arts/music/03diddley.html?pagewanted=all


Ellas Otha Bates (December 30, 1928 – June 2, 2008), known by his stage name Bo Diddley, was an American rhythm and blues vocalist, guitarist, songwriter (usually as Ellas McDaniel), and rock and roll pioneer. He was also known as The Originator because of his key role in the transition from the blues to rock, influencing a host of acts, including Buddy Holly, Jimi Hendrix, The Rolling Stones, The Velvet Underground, The Who, The Yardbirds, Eric Clapton, Elvis Presley, The Beatles, and George Michael, among others. He introduced more insistent, driving rhythms and a hard-edged electric guitar sound on a wide-ranging catalog of songs, along with African rhythms and a signature beat (a simple, five-accent rhythm) that remains a cornerstone of rock and pop. Accordingly, he was inducted into the Rock and Roll Hall of Fame and received Lifetime Achievement Awards from the Rhythm and Blues Foundation and a Grammy Award from the National Academy of Recording Arts and Sciences. He was known in particular for his technical innovations, including his trademark rectangular guitar.

Born in McComb, Mississippi, as Ellas Otha Bates, he was adopted and raised by his mother's cousin, Gussie McDaniel, whose surname he assumed, becoming Ellas McDaniel. In 1934, the McDaniel family moved to the largely black South Side area of Chicago, where the young man dropped the name Otha and became known as Ellas McDaniel, until his musical ambitions demanded that he take on a more catchy identity. In Chicago, he was an active member of his local Ebenezer Baptist Church, where he studied the trombone and the violin, becoming proficient enough on the latter for the musical director to invite him to join the orchestra, with which he performed until the age of 18. He was more impressed, however, by the pulsating, rhythmic music he heard at a local Pentecostal Church, as well as an interest in the guitar.

Inspired by a concert where he saw John Lee Hooker perform, he supplemented his work as a carpenter and mechanic with a developing career playing on street corners with friends, including Jerome Green (c. 1934–1973), in a band called The Hipsters (later The Langley Avenue Jive Cats). During the summer of 1943–44, he played for tips at the Maxwell Street market in a band with Earl Hooker. By 1951 he was playing on the street with backing from Roosevelt Jackson (on washtub bass) and Jody Williams (whom he had taught to play the guitar). Williams later played lead guitar on "Who Do You Love?" (1956). In 1951 he landed a regular spot at the 708 Club on Chicago's South Side, with a repertoire influenced by Louis Jordan, John Lee Hooker, and Muddy Waters.

In late 1954, he teamed up with harmonica player Billy Boy Arnold, drummer Clifton James, and bass player Roosevelt Jackson, and recorded demos of "I'm A Man" and "Bo Diddley". They re-recorded the songs at Chess Studios with a backing ensemble comprising Otis Spann (piano), Lester Davenport (harmonica), Frank Kirkland (drums), and Jerome Green (maracas). The record was released in March 1955, and the A-side, "Bo Diddley", became a #1 R&B hit.

Wikipedia

In the 1950s, as a founder of rock ’n’ roll, Mr. Diddley — along with Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis and a few others — helped to reshape the sound of popular music worldwide, building on the templates of blues, Southern gospel, R&B and postwar black American vernacular culture.

His original style of rhythm and blues influenced generations of musicians. And his Bo Diddley syncopated beat — three strokes/rest/two strokes — became a stock rhythm of rock ’n’ roll.

It can be found in Buddy Holly’s “Not Fade Away,” Johnny Otis’s “Willie and the Hand Jive,” the Who’s “Magic Bus,” Bruce Springsteen’s “She’s the One” and U2’s “Desire,” among hundreds of other songs.

Yet the rhythm was only one element of his best records. In songs like “Bo Diddley,” “Who Do You Love,” “Mona,” “Crackin’ Up,” “Say, Man,” “Ride On Josephine” and “Road Runner,” his booming voice was loaded up with echo and his guitar work came with distortion and a novel bubbling tremolo. The songs were knowing, wisecracking and full of slang, mother wit and sexual cockiness. They were both playful and radical.

Excerpt from the New York Times article:
“Bo Diddley, Who Gave Rock His Beat, Dies at 79”
by Ben Ratliff
Published: June 3, 2008

http://www.nytimes.com/2008/06/03/arts/music/03diddley.html?pagewanted=all


The Story of Bo Diddley: The Very Best Of; [Import] Universal UK / Chess 9832296 (2006)

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Aug 18, 2012

Howlin' Wolf

 

How Many More Years - Howlin' Wolf

How Many More Years - Howlin' Wolf
audio cortesía de  youtube.com
http://www.youtube.com/watch?v=myHoG44wKvA

How Many More Years - Howlin' Wolf
video de version en vivo courtesy of  at youtube.com
http://www.youtube.com/watch?v=3NjXs_nXB5U

Chester Arthur Burnett (10 de junio de 1910 - 10 de enero de 1976), conocido como Howlin' Wolf, fue un influyente cantante estadounidense de Blues, guitarrista y armonicista. Él nació en West Point, Mississippi, en un área ahora conocida como White Station.

Con una voz de trueno y inminente presencia física, Burnett es comúnmente clasificado entre las principales intérpretes de Blues eléctrico. Músico y crítico Cub Koda declaró, "nadie podía igualar Howlin' Wolf para la capacidad singular para rockear la casa hasta los cimientos y al mismo tiempo dar un susto de muerte a su público.” Un número de canciones escritas o popularizado por Burnett, como "Smokestack Lightnin”, "Back Door Man", "Killing Floor" and "Spoonful" se han convertido en estándares de los Blues y de Blues-Rock.

A los 6 pies, 6 pulgadas (198 cm) y cerca de 300 libras (136 kg), era una presencia imponente con unas de las voces más fuertes y más memorables de todos los cantantes "clásicos" de los Blues de los 50’s en Chicago. Este estilo musical, crudo y un poco temible, es a menudo contrastado con la presentación menos crudo pero todavía poderoso de sus rival contemporáneo y profesional de Muddy Waters. Howlin 'Wolf, Sonny Boy Williamson (Rice Miller), Little Walter Jacobs, y Muddy Waters están considerados en retrospectiva como los artistas más grandes de Blues que grabó para Chess de Chicago. Sam Phillips dijo una vez, "Cuando escuché Howlin' Wolf, yo dije,' Esto es para mí. Aquí es donde el alma del hombre nunca muere. " En 2004, la revista Rolling Stone clasificó él # 51 en su lista de los "100 Artistas Más Grandes de Todos los Tiempos".

Wikipedia

Biografía (en inglés) por Cub Coda en allmusic.com
http://www.allmusic.com/artist/howlin-wolf-mn0000276085


Chester Arthur Burnett (June 10, 1910 – January 10, 1976), known as Howlin' Wolf, was an influential American Blues singer, guitarist and harmonica player. He was born in West Point, Mississippi in an area now known as White Station.

With a booming voice and looming physical presence, Burnett is commonly ranked among the leading performers in electric Blues; musician and critic Cub Koda declared, "no one could match Howlin' Wolf for the singular ability to rock the house down to the foundation while simultaneously scaring its patrons out of its wits." A number of songs written or popularized by Burnett—such as "Smokestack Lightnin'", "Back Door Man", "Killing Floor" and "Spoonful"—have become Blues and Blues-Rock standards.

At 6 feet, 6 inches (198 cm) and close to 300 pounds (136 kg), he was an imposing presence with one of the loudest and most memorable voices of all the "classic" 1950s Chicago Blues singers. This rough-edged, slightly fearsome musical style is often contrasted with the less crude but still powerful presentation of his contemporary and professional rival, Muddy Waters. Howlin' Wolf, Sonny Boy Williamson (Rice Miller), Little Walter Jacobs, and Muddy Waters are usually regarded in retrospect as the greatest Blues artists who recorded for Chess in Chicago. Sam Phillips once remarked, "When I heard Howlin' Wolf, I said, 'This is for me. This is where the soul of man never dies.'" In 2004, Rolling Stone magazine ranked him #51 on their list of the "100 Greatest Artists of All Time".

Wikipedia

Biography by Cub Coda at allmusic.com
http://www.allmusic.com/artist/howlin-wolf-mn0000276085



For the Chess Label Sides

Collection [Import], Spectrum Audio UK (2000)

Crown Collection The Penguin Guide To Blues Recordings, Tony Russell and Chris Smith, 2006

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For the Modern Label Sides

Sings the Blues [Import], Ace Records UK (2004)

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Jul 31, 2012

Etta Baker

Photo Credit Lesley Williams

http://1.bp.blogspot.com/-dWNIBdm_JMg/TjrN4PRoaKI/AAAAAAAAAlE/Gm5OB4VlPGA/s1600/etta.baker199.2.JPG

"One Dime Blues”, 1941, Etta Baker, from the album “One Dime Blues"  Rounder Select 2112 (1991)

audio via  audio link http://www.youtube.com/watch?v=ReZ8-OpYogI

"Nació Etta Lucille Reid en el condado de Caldwell, Carolina del Norte, de la herencia europea de América, de los afroamericanos y nativos americanos. Ella tocó tanto en el guitarra acústica de 6 cuerdas y 12 cuerdas en las formas del banjo de cinco cuerdas. Baker, tocaba Blues estilo Piedmont durante noventa años, a partir de la edad de tres años cuando ella ni siquiera podía sostener la guitarra correctamente. Ella fue enseñado por su padre, Boone Reid, quien también era un músico de mucho tiempo de los Blues estilo Piedmont en varios instrumentos. Etta Baker fue grabada por primera vez en el verano de 1956, cuando ella y su padre se conocieron el cantante de música Folk Paul Clayton durante su visita a Cone Mansion en Blowing Rock, North Carolina, cerca de su casa en Morganton, North Carolina. El padre de Baker preguntó Clayton para escuchar a su hija tocando su tema ""One Dime Blues". Clayton fue impresionado y llegó a la casa de Baker con su grabadora de cinta al día siguiente, y grabó varias canciones."

"Con los años, Baker ha compartido sus conocimientos con muchos conocidos artistas de la música como Bob Dylan, Taj Mahal (músico), y Kenny Wayne Shepherd. Baker recibió el North Carolina Folk Heritage Award del North Carolina Arts Council en 1989, el National Endowment for the Arts' National Heritage Fellowship en 1991, y el North Carolina Folklore Society's Brown-Hudson Folklore Award en 2003. Junto con su hermana, Cora Phillips, Baker recibió el North Carolina Folklore Society's Brown-Hudson Folklore Award en 1982."

"Baker tuvo nueve hijos, uno de los cuales murió en la Guerra de Vietnam en 1967, el mismo año que murió su esposo. Su último lugar de residencia fue en Morganton, North Carolina, y murió a la edad de 93 años en Fairfax, Virginia, durante su visita a una hija que había sufrido un derrame cerebral."

Wikipedia

"Guitarrista Etta Baker, en silencio disfrutó una de las carreras más perdurables de los Blues,  trabajando en la oscuridad casi total y grabando sólo en el más raro de ocasiones, mientras perfeccionaba su arte en la mayor parte del siglo 20. Nacido en el condado de Caldwell, North Carolina, el 31 de marzo de 1913, fue el producto de una familia musical, aprendiendo la guitarra de blues y canciones populares tradicionales como una niña de su padre y otros familiares. Con el tiempo, Baker surgido entre los profesionales más destacados de punteo de guitarra acústica  estilo Piedmont, un estilo de tonos abiertos, no muy lejos de banjo bluegrass, sin embargo, durante décadas sólo los parientes y amigos han oído su talento, ya que limita sus actuaciones exclusivamente a las reuniones familiares y las fiestas. Finalmente hizo sus grabaciones iniciales, en 1956, uniéndose a su padre y otros miembros de la familia en una grabación de campo con el título”Instrumental Music of the Southern Appalachians”, volvió a caído en el olvido intencional, sin embargo, criar a sus nueve hijos y trabajando en una fábrica textil. Por último, mientras que en los años sesenta - a una edad en la que la mayoría de los artistas intérpretes consideran la jubilación - Baker finalmente comenzó a perseguir la música profesionalmente, llegando a la gente en el circuito de festivales de Blues. En 1991 - 35 años después de su grabación de debut -  publicó el álbum “One-Dime Blues” y continuó actuando en vivo en toda la década siguiente, regresando en 1999 con Railroad Bill. Baker, murió el 23 de septiembre de 2006, a la edad de 93, meses justo antes de su último álbum iba a ser publicado."

por Jason Ankeny @ allmusic.com


"She was born Etta Lucille Reid in Caldwell County, North Carolina, of African American, Native American, and European American heritage. She played both the 6-string and 12-string forms of the acoustic guitar, as well as the five-string banjo. Baker played the Piedmont Blues for ninety years, starting at the age of three when she could not even hold the guitar properly. She was taught by her father, Boone Reid, who was also a long time player of the Piedmont Blues on several instruments. Etta Baker was first recorded in the summer of 1956 when she and her father happened across folk singer Paul Clayton while visiting Cone Mansion in Blowing Rock, North Carolina, near their home in Morganton, NC. Baker's father asked Clayton to listen to his daughter playing her signature "One Dime Blues". Clayton was impressed and arrived at the Baker house with his tape recorder the next day, recording several songs."

"Over the years, Baker has shared her knowledge with many well known musical artists including Bob Dylan, Taj Mahal (musician), and Kenny Wayne Shepherd. Baker received the North Carolina Folk Heritage Award from the North Carolina Arts Council in 1989, the National Endowment for the Arts' National Heritage Fellowship in 1991, and the North Carolina Award in 2003. Along with her sister, Cora Phillips, Baker received the North Carolina Folklore Society's Brown-Hudson Folklore Award in 1982."

"Baker had nine children, one of whom was killed in the Vietnam War in 1967, the same year her husband died. She last lived in Morganton, North Carolina, and died at the age of 93 in Fairfax, Virginia, while visiting a daughter who had suffered a stroke."

Wikipedia

Guitarist Etta Baker quietly enjoyed one of the blues' most enduring careers, working in almost total obscurity and recording only on the rarest of occasions while honing her craft throughout the greater part of the 20th century. Born in Caldwell County, NC, on March 31, 1913, she was the product of a musical family, taking up the guitar as a child and learning from her father and other relatives traditional blues and folk songs. Over time, Baker emerged among the foremost practitioners of acoustic Piedmont guitar fingerpicking, an open-tuned style not far removed from bluegrass banjo picking; however, for decades only relatives and friends ever heard her play, as she confined her performances solely to family gatherings and parties. She finally made her initial recordings in 1956, joining her father and other family members on a field recording titled Instrumental Music of the Southern Appalachians; she again faded into willful obscurity, however, raising her nine children and toiling in a textile mill. Finally, while in her sixties -- at an age at which most performers consider retirement -- Baker finally began pursuing music professionally, hitting the folk and blues festival circuit. In 1991 -- 35 years after her debut recording -- she issued the album One-Dime Blues and continued performing live throughout the decade to follow, returning in 1999 with Railroad Bill. Baker died on September 23, 2006, at the age of 93 just months before her final album was to be released.

by Jason Ankeny @ allmusic.com


“One Dime Blues"  Rounder Select 2112 (1991)

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Jul 22, 2012

Big Maceo Merriweather

"Worried Life Blues”, 1941, Big Maceo Merriweather

from the album Flying Boogie, Vol. 1: 1941-1945 Document 5673 (2004)

audio via  audio link http://www.youtube.com/watch?v=8vKHY0sxyZI


"Chicago Breakdown”, 1945, Big Maceo Merriweather

from the album Big City Blues, Vol. 2: 1945-1950 Document 5674 (2004)

audio via  audio link http://www.youtube.com/watch?v=wadjOl88o-0

Big Maceo Merriweather (31 marzo 1905 − 23 febrero 1953) fue un pianista y cantante estadounidense de blues de Chicago, que actúa en Chicago en la década de 1940.

Nacido Major Merriweather (o Merewether) en Atlanta, Georgia, Estados Unidos, era un pianista autodidacta. En la década de 1920 se trasladó a Detroit, Michigan y comenzó a tocar fiestas y clubes. En 1941, un deseo de grabar lo llevó a Chicago, donde conoció y se hizo amigo de Tampa Red. Red le presentó a Lester Melrose de Bluebird Records, con quien lo firmó a un contrato de grabación.

Su primer disco fue "Worried Life Blues" (1941), que rápidamente se convirtió en un blues éxito y siguió siendo su melodia característica. Otras grabaciones clásicas de blues para piano como "Chicago Breakdown", "Texas Stomp" y "Detroit Jump" siguió. Su estilo pianístico desarrollado a partir de músicos como Leroy Carr y Roosevelt Sykes, así como del estilo boogie-woogie de Meade Lux Lewis y Albert Ammons. Él a su vez influyó a otros músicos como Henry Gray, quien acredita Merriweather que le ayuden a lanzar su carrera como pianista de blues.

Su estilo tuvo un impacto en prácticamente todos los reconocidos pianistas de blues tras la Segunda Guerra Mundial. Su canción más famosa, "Worried Life Blues" es un elemento básico del repertorio de blues, y artistas como Eric Clapton se presenta regularmente en conciertos. "Worried Life Blues" fue en la primera tanda de canciones incluidos en el Blues Hall of Fame junto a "Stormy Monday", "Sweet Home Chicago", "Dust My Broom" y "Hellhound On My Trail."

Su carrera se vio truncada en 1946 por un derrame. La mala salud y una vida de consumo excesivo de alcohol condujo a un ataque cardíaco fatal. Murió el 23 de febrero de 1953 en Chicago y fue enterrado en el Cementerio Memorial de Detroit en Warren, Michigan.

Wikipedia


Big Maceo Merriweather (March 31, 1905 – February 23, 1953) was an American Chicago blues pianist and singer active in Chicago in the 1940s.

Born Major Merriweather (or Merewether) in Atlanta, Georgia, United States, he was a self-taught pianist. In the 1920s he moved to Detroit, Michigan and began playing celebrations and clubs. In 1941, a desire to record led him to Chicago where he met and befriended Tampa Red. Red introduced him to Lester Melrose of Bluebird Records, who signed him to a recording contract.

His first record was "Worried Life Blues" (1941), which promptly became a blues hit and remained his signature song. Other classic piano blues recordings such as "Chicago Breakdown”, "Texas Stomp”, and "Detroit Jump" followed. His piano style developed from players like Leroy Carr and Roosevelt Sykes, as well as from the Boogie-woogie style of Meade Lux Lewis and Albert Ammons. He in turn influenced other musicians like Henry Gray, who credits Merriweather to helping him launch his career as a blues pianist.

His style had an impact on practically every post World War II blues pianist of note. His most famous song, "Worried Life Blues" is a staple of the blues repertoire, with artists such as Eric Clapton featuring it regularly in concert. "Worried Life Blues" was in the first batch of songs inducted into the Blues Hall of Fame  alongside "Stormy Monday," 'Sweet Home Chicago”, "Dust My Broom”, and "Hellhound On My Trail."

His career was cut short in 1946 by a stroke. Poor health and a lifetime of heavy drinking eventually led to a fatal heart attack. He died on February 23, 1953, in Chicago, and was interred at the Detroit Memorial Cemetery in Warren, Michigan.

Wikipedia


Flying Boogie, Vol. 1: 1941-1945 Document 5673 (2004)

Crown Collection The Penguin Guide To Blues Recordings, Tony Russell and Chris Smith, 2006

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Big City Blues, Vol. 2: 1945-1950 Document 5674 (2004)

Crown Collection The Penguin Guide To Blues Recordings, Tony Russell and Chris Smith, 2006

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Jul 16, 2012

Blind Wille Johnson

                        

“Dark Was The Night, Cold Was The Ground”, 1939, Blind Wille Johnson, from the album “Praise God I’m Satisfied", Yazoo 1058 (1989)

Partial text and audio via Astromags 

audio link http://www.youtube.com/watch?v=p-4jTbrLtUk


"The Soul Of A Man”, 1939, Blind Wille Johnson, from the album “Sweeter As The Years Go By", Yazoo 1078 (1991)

audio via  

audio link http://www.youtube.com/watch?v=-6DIQavvBTU

"Blind" Willie Johnson (22 enero 1897 - 18 septiembre 1945) fue un cantante y guitarrista, cuya música se sentó a horcajadas de la frontera entre el blues y los spirituals. Mientras que las letras de sus canciones eran a menudo religiosas, su música sacó de las tradiciones sagradas y los blues. Su música se caracteriza por su potente bajo estilo “thumb-picking” y áspera voz falsa-bajo, con el uso ocasional de una voz de tenor.

Wikipedia

BEAUMONT, Texas - Texas cantante de blues y gospel "Blind" Willie Johnson está siendo recordado con un marcador histórico décadas después de su muerte El periodico “ The Beaumont Enterprise” informa de un certificado de defunción indica Johnson, nacido en 1897 y ciego como un niño, fue enterrado en el cementerio de un indigente en el barrio de Pear Orchard de Beaumont.

Houston Chronicle


"Blind" Willie Johnson (January 22, 1897 - September 18, 1945) was an American singer and guitarist, whose music straddled the border between blues and spirituals. While the lyrics of his songs were often religious, his music drew from both sacred and blues traditions. His music is distinguished by his powerful bass thumb-picking and gravelly false-bass voice, with occasional use of a tenor voice.

Wikipedia

BEAUMONT, Texas — Texas bluesman and gospel singer "Blind" Willie Johnson is being remembered with a historic marker decades after his death The Beaumont Enterprise reports a death certificate indicates Johnson, born in 1897 and blinded as a child, was buried in a pauper's cemetery in the Pear Orchard neighborhood of Beaumont.

Houston Chronicle


Praise God I'm Satisfied, Blind Willie Johnson, Yazoo 1058 (1989)

Crown Collection The Penguin Guide To Blues Recordings, Tony Russell and Chris Smith, 2006

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Sweeter As The Years Go By, Blind Willie Johnson, Yazoo 1078 (1991)

Crown Collection The Penguin Guide To Blues Recordings, Tony Russell and Chris Smith, 2006

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