Aug 7, 2012

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Kind Hearted Woman - Johnny Shines
Recorded: April, 16 1977 (Florida Folklife Program)
Portable Folk Festival
White Springs, Florida
(S 1576, reel T77-277)

Audio cortesía de Florida Memory http://www.floridamemory.com

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Johnny Shines

“Johnny Shines (26 abril 1915 hasta 20 abril 1992) fue una cantante y guitarrista estadounidense de los Blues. De acuerdo con el periodista musical Tony Russell, ‘Shines era ese ser raro, un artista de los Blues que se sobrepuso a la edad y la herrumbre de hacer música que se puso de pie al lado de la obra de su juventud. Cuando Shines volvió a los Blues en 1965 el tenía 50 años, sin embargo, su voz tenía el poder leonino de una docena de años antes, cuando hizo los grabaciones su reputación se basó en’.”

“Nació John Ned Shines en Frayser, de Memphis, Estados Unidos. Pasó la mayor parte de su infancia en Memphis, Tennessee tocando la guitarra slide a una edad temprana en “juke joints” locales y para propinas en las calles. Él fue ‘inspirada en los gustos de Charley Patton, Blind Lemon Jefferson, Lonnie Johnson, y el joven Howlin' Wolf’, pero se le enseñó a tocar la guitarra por su madre. Shines trasladó a Hughes, Arkansas en 1932 y trabajó en granjas durante tres años poniendo su carrera musical en espera. Fue un encuentro casual con Robert Johnson, su mayor influencia, que le dio la inspiración para volver a la música, en 1935, y Shines comenzó a viajar con Johnson, de gira por el sur y el rumbo hacia el norte hasta Ontario, Canada, donde ellos aparecieron en un programa de radio local. Los dos se separaron en 1937, un año antes de la muerte de Johnson.”

“Shines toca en todo el sur de Estados Unidos hasta 1941 cuando se estableció en Chicago. Shines se encuentra el trabajo en el sector de la construcción, pero continuó tocando en bares locales.”

“Hizo su primera grabación en 1946 para Columbia Records, pero las grabaciones nunca fueron publicado. Grabó para Chess en 1950, y fue una vez más negó la la publicación. Siguió tocando con músicos de los Blues locales en el área de Chicago durante varios años más. En 1952, Shines registró lo que se considera su mejor obra para la etiqueta J.O.B. Records. Las grabaciones fueron un fracaso comercial y Shines, frustrado con la industria de la música, vendió su equipo y regresó a la construcción.”

“En 1966, Vanguard Records encontrado Shines tomando fotografías en un club de lo Blues de Chicago y le había grabar pistas para la tercera entrega de Chicago/The Blues/Today! . El álbum se ha convertido desde entonces en un Blues clásico y lo trajo Shines en la escena de la música comercial.”

“Shines viajó con el Chicago All Stars junto a Lee Jackson, Big Walter Horton y Willie Dixon.”

“Shines trasladó a Holt, Alabama, en el condado de Tuscaloosa, en 1969. Cuando un estudiante de la Universidad de Alabama, Natalie Mattson, se enteró de que estaba viviendo en la zona, ella lo invitó a tocar en un café, conocido como el "Down Under", que ella operaba en el campus. Shines toco en varias ocasiones, y también trajo su amigo, Mississippi Fred McDowell, a aparecer con él en el Down Under. Estas fueron algunas de sus primeras apariciones en Alabama después de su traslado allí. Él continuó tocando el circuito de Blues internacional, mientras que viviendo en Holt, New York.”

“A finales de los 60s y en los 70s, Shines viajó con el hijastro de Robert Johnson, Robert Lockwood, Jr. como los últimos restos de los músicos originales de Blues del Delta. En 1980, la música de Shines fue llevado a un punto muerto cuando él sufrió un derrame cerebral. Más tarde apareció y tocó, en el documental de 1991 The Search for Robert Johnson y publico de un último álbum, Back To The Country, que ganó un Premio W.C. Handy. Se contó con las actuaciones por Snooky Prior and Johnny Nicholas.”

“En 1989, Shines conoció a Kent Duchaine, y los dos recorrieron por los próximos años hasta la muerte de Shines.”

“Shines murió el 20 de abril de 1992, en Tuscaloosa, Alabama. Fue exaltado al Salón de la Fama del Blues más tarde el mismo año.”

Wikipedia


Revisión crítica de Standing At The Crossroads por Johnny Shines Testament 5022 (1995)

“Este es uno de varios discos de este artista realizados en los años 70 que se destacan como una obra maestra del género de los “Country Blues” acústico. Johnny Shines había comenzado la grabación de mediados de los años 60, los álbumes hechos con la guitarra eléctrica y grupos completos, uno de ellos presuntamente grabado después de que él no había tocado un instrumento en años. Era como si se reinventó en la década siguiente, tocando piezas prístinas y sin defectos con guitarra acústica en compases complicados y estimulantes . El mensaje era que él había sido un joven compañero de Robert Johnson y había absorbido todo, aunque no había pactado con el diablo. Shines era un hombre firme, confiable, religiosa, y directo que vivió en Tuscaloosa, Alabama y mantuvo un trabajo estable como un capataz de la construcción. Afable y muy intelectual, la reserva de la emoción saltó cuando se toca una canción de los Delta Blues. La magia y el corazón estaban en las puntas de los dedos, así como en su voz, que suena estupenda aquí. La aparición del canon de canciones de Robert Johnson en su repertorio, hecho en detalle casi barroco, fue también una especie de revelación. Algunos de los álbumes anteriores de Shines había ofrecido las canciones que casi parecía formado en el acto. Era bueno en eso, y se rumorea que han tocado actuaciones improvisadas cuando se trabaja los "juke joints" rurales de su estado natal, pero en este álbum el mostró lo que podía hacer cuando hundiendo sus dientes en un clásico de los Blues. "Kind Hearted Woman" es el equivalente musical de un sándwich barbacoa absolutamente perfecto en salsa del estilo de Tuscaloosa y, obviamente, de mucho menos ofensa a los vegetarianos cuando se toma en esta manera. Hubo 11 canciones perfectas elegidos por Pete Welding de su serie de sesiones de grabación para este proyecto. Una vez más este gran productor ha llegado a la altura de un grabación de Blues y es básicamente un elemento necesario para cualquier buena colección de este género.”

Por Eugene Chadbourne http://www.allmusic.com


“Johnny Shines (April 26, 1915 – April 20, 1992) was an American blues singer and guitarist. According to the music journalist Tony Russell, ‘Shines was that rare being, a blues artist who overcame age and rustiness to make music that stood up beside the work of his youth. When Shines came back to the blues in 1965 he was 50, yet his voice had the leonine power of a dozen years before, when he made records his reputation was based on’.”

“He was born John Ned Shines in Frayser, Memphis, United States. He spent most of his childhood in Memphis, Tennessee playing slide guitar at an early age in local “jukes” and for tips on the streets. He was "inspired by the likes of Charley Patton, Blind Lemon Jefferson, Lonnie Johnson, and the young Howlin' Wolf", but he was taught to play the guitar by his mother. Shines moved to Hughes, Arkansas in 1932 and worked on farms for three years putting his musical career on hold. It was a chance meeting with Robert Johnson, his greatest influence, that gave him the inspiration to return to music, In 1935, Shines began traveling with Johnson, touring the south and heading as far north as Ontario where they appeared on a local radio program. The two went their separate ways in 1937, one year before Johnson's death.”

“Shines played throughout the southern United States until 1941 when he settled in Chicago. There Shines found work in the construction industry but continued to play in local bars.”

“He made his first recording in 1946 for Columbia Records, but the takes were never released. He recorded for Chess in 1950, and was once again denied release. He kept playing with local blues musicians in the Chicago area for several more years. In 1952, Shines recorded what is considered his best work for the J.O.B. Records label. The recordings were a commercial failure and Shines, frustrated with the music industry, sold his equipment and returned to construction.”

“In 1966, Vanguard Records found Shines taking photographs in a Chicago blues club and had him record tracks for the third installment of Chicago/The Blues/Today! The album has since then become a blues classic and it brought Shines into the mainstream music scene.”

“Shines toured with the Chicago All Stars alongside Lee Jackson, Big Walter Horton and Willie Dixon.”

Shines moved to Holt, Alabama, in Tuscaloosa County, in 1969. When a University of Alabama student, Natalie Mattson, learned that he was living in the area, she invited him to play at a coffee house, known as the "Down Under," that she ran on campus. Shines played on several occasions, and also brought his friend, blues artist Mississippi Fred McDowell to appear with him at Down Under. These were some of his earliest appearances in Alabama after his move there. He continued to play the international blues circuit while living in Holt, Alabama.

“In the late 1960s and 1970s, Shines toured with Robert Johnson's stepson, Robert Lockwood, Jr. as the last remaining original delta blues musicians. In 1980, Shines' music was brought to a standstill when he suffered a stroke. He would later appear, and play, in the 1991 documentary The Search for Robert Johnson and release one last album, Back To The Country, which won a W.C. Handy Award. It featured playing from Snooky Prior and Johnny Nicholas.”

“In 1989, Shines met Kent DuChaine, and the two of them toured for the next several years until Shines' death.”

“Shines died on April 20, 1992, in Tuscaloosa, Alabama. He was inducted into the Blues Hall of Fame later the same year,”

Wikipedia


Critical review of Standing At The Crossroads by Johnny Shines Testament 5022 (1995)

“This is one of several albums this artist made in the early '70s that stand as a masterpiece of the acoustic country blues genre. Johnny Shines had begun recording in the mid-'60s, the albums done with electric guitar and full-combo backup, one of them reportedly cut after he hadn't picked up an instrument in years. It was as if he reinvented himself in the following decade, playing pristine and flawless acoustic slide guitar pieces complete with shuffling, stuttering, and stimulatingly complicated tempos. The message was that he had been a young sidekick to Robert Johnson and had absorbed everything, although no deal had been made with the Devil. Shines was a steady, dependable, religious, and forthright chap who lived in Tuscaloosa, Alabama, and held down a steady job as a construction foreman. Mild-mannered and extremely intellectual, he let loose the reserve of emotion when doing a Delta blues number. The magic and heart were in his fingertips as well as in his voice, which sounds stupendous here. The emergence of the Johnson song canon into his repertoire, done with almost Baroque detail, was also something of a revelation. Some of Shines' earlier albums had featured songs that almost seemed made up on the spot. He was good at that, and was rumored to have played whole sets that were completely improvised when working the country juke joints of his home state, but on this album he showed what he could do when sinking his teeth into a bona fide blues classic. "Kind Hearted Woman" is the musical equivalent of an absolutely perfect chopped-barbecue sandwich with sauce the way they do it in Tuscaloosa, and obviously of much less offense to vegetarians when taken in this form. There were 11 perfect songs chosen by Pete Welding from his set of recording sessions for this project. Once again this great producer has come up with a blues release that is basically a required item for any good collection of this genre.”

By Eugene Chadbourne http://www.allmusic.com


Standing At The Crossroads by Johnny Shines Testament 5022 (1995)

Core Collection The Penguin Guide To Blues Recordings, Tony Russell and Chris Smith, 2006

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